tiistaina, tammikuuta 29, 2013

Mainoskuva nostaa muotoilun esiin


Kuva © Markus Henttonen
Valokuvaaja Teemu Töyrylä innostuu yhtä lailla hitsauslaitteesta kuin jalokivikorusta. Mainoskuvaaja tunnetaan monipuolisena ammattilaisena, joka pärjää studiossa, huonekaluhallissa ja tehtaassa.

– Olen taideteollisuussuvun kakarana katsellut tuotteita lapsuudesta asti. Tykkään puuhata design-kappaleiden kanssa ja nostaa esiin niiden parhaat puolet. Koneistakin monet on muotoiltu todella hyvin, ja niitä kuvatessa pääsee suomalaisen teollisuuden perusytimeen.

Peruslahtelainen Töyrylä ehti Muotoiluinstituutin opintojen ohessa harjoitella pari kesää sanomalehdessä. Valmistumisen jälkeen hän jäi mainospuolelle kollegan neuvosta. Paras oppi tuli helsinkiläiseltä Pasi Haarasen PR-studiolta.

– Hän opetti, että asiat tehdään kunnolla loppuun. Hän oli hirveän hyvä ja tarkka ja pisti minut koville.

Tärkeitä asiakkaita Töyrylä on löytänyt mm. korumuotoilijoista ja huonekaluteollisuudesta. Kokoluokka on suurteollisuudesta pienyrityksiin.

Tekniikan murros on lisännyt kilpailua valokuvaajien kesken, mutta kuvaaja on silti kotonaan digitaalisessa maailmassa.

– Näin heti edut, kun kuvan näkee heti ja sitä pääsee käsittelemään ilman reprolaitosta tai hankalaa trikkikuvausta. Ammattitaito ei kuitenkaan ole pelkkää tekniikkaa vaan oleellisen tajuamista. Yhä useammassa firmassa on jo vallalla kulttuuri, jossa ymmärretään käyttää ammattilaista ja annetaan tälle myös tilaa irrotella kuvien kanssa. 


Haastattelu on aiemmin julkaistu Muotoilijakuvia-kirjassa. Tämä on haastattelu 15/25. Markus Henttosen kuvat ovat nähtävissä myös hänen nettisivullaan.

Ei kommentteja: