Rami Toivosen muotoilemat tuotteet kulkevat suomalaisten
käsissä joka päivä. Hänen suurimmat asiakkaansa ovat juomataloja, joiden muovi-
ja lasipulloja lähes jokainen kantaa kotiin kaupasta täysinä ja palauttaa
automaattiin taas tyhjänä.
Kuva © Markus Henttonen |
Parhaimmillaan muotoilu kertoo ensivilkaisulla pakkauksen
sisällön, mutta pulloilla on paljon myös näkymättömiä reunaehtoja. Jokainen materiaaligramma
maksaa, minkä lisäksi pakkausten pitää mahdollistaa ja kestää monenlaista
käsittelyä.
– Paksuus määrää, mitä muotoja pulloon saa aikaiseksi.
Muodolla taas määritellään, kuinka paljon neste kuohuu täytettäessä, miten se
liikkuu valmistajan rullaradoilla ja pullonpalautusautomaateissa ja miten se
voidaan etiketöidä.
PET-kierrätysmuovipullot merkitsivät uutta aikaa myös
muotoilulle.
– Teollisuus alkaa vähitellen ymmärtää, että edullisempien
pakkausten myötä tuli mahdolliseksi rakentaa tuotekohtaisia brändejä.
Suurteollisuudessa muotoilija kuuntelee tarkasti tuotannon
ja markkinoinnin asiantuntijoita. Pienyrittäjille ja käsityöläisille Toivonen luo
koko brändin visuaalisen olemuksen pakkauksista esitteisiin ja nettisivuihin.
Työvuodet puuseppänä ennen muotoiluopintoja ovat auttaneet
Toivosta ymmärtämään asiakkaiden tarpeita. Välillä hän kaipaa kalustemuotoilua,
mutta itseään hän ei halua brändätä.
– Vanhana puuseppänä tykkään kuitenkin, kun saan jotain näkyvää
aikaiseksi.
Haastattelu on aiemmin julkaistu Muotoilijakuvia-kirjassa. Tämä on haastattelu 7/25.
Markus Henttosen kuvat ovat nähtävissä myös hänen nettisivullaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti