Osmo Pennan työhuoneen hylly on tungettu täyteen esitteitä, luetteloita, lehtiä ja kirjoja, seinillä on esillä vauvanruokaa ja museonäyttelyä mainostavia julisteita. Graafinen muotoilija on tehnyt töitä niin monenlaisille tilaajille, että hän itsekin penkoessa yllättyy.
Kuva © Markus Henttonen |
– Sisällöt ja tekotavat vaihtelevat, mutta tärkeintä on
puhua samaa kieltä asiakkaan kanssa. Asioihin pitää paneutua kunnolla ja keksiä
jotain uutta, jota vastaanottaja arvostaa.
Valmistuttuaan Lahden Muotoiluinstituutista Penna
työskenteli mainostoimistossa, jossa hän pääsi tekemään sekä sosiaalista että
kaupallista mainontaa. Mieleen ovat jääneet ammattijärjestön lakko ja Ekokemin
käynnistys.
Freelancerina hän on luonut pitkäaikaiset asiakassuhteet mm.
useisiin huonekaluyrityksiin, Väestöliittoon ja Lahden
kulttuuriorganisaatioihin. Äitiyspakkauksessa oli monena vuonna Pennan kuvittama
vauvakirja.
– Väestöliiton projekteissa kuvituksen tarkoitus on auttaa
keskustelemaan tärkeistä ja vaikeista asioista kuten lapsen vammasta tai isän
ja äidin kielletyistä tunteista.
Tuotemainonnassa Penna usein johtaa prosessia
kuvaussuunnittelusta tekstiin ja typografiaan. Graafisen muotoilijan ja
yhteistyökuvaajan tavoite on tällöin selvä.
– Me näytämme sen, mikä tuotteessa on hienoa ja miten se
erottuu toisista. Osassa tuotteista korostuu toiminnallisuus ja käyttö,
toisissa muotoilijan luoma henki tai käyttäjäkunta.
Haastattelu on aiemmin julkaistu Muotoilijakuvia-kirjassa. Tämä on haastattelu 18/25. Markus Henttosen kuvat ovat nähtävissä myös hänen nettisivullaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti