perjantaina, helmikuuta 01, 2013

Asioiden hengen muotoilija


Osmo Pennan työhuoneen hylly on tungettu täyteen esitteitä, luetteloita, lehtiä ja kirjoja, seinillä on esillä vauvanruokaa ja museonäyttelyä mainostavia julisteita. Graafinen muotoilija on tehnyt töitä niin monenlaisille tilaajille, että hän itsekin penkoessa yllättyy.

Kuva © Markus Henttonen
– Sisällöt ja tekotavat vaihtelevat, mutta tärkeintä on puhua samaa kieltä asiakkaan kanssa. Asioihin pitää paneutua kunnolla ja keksiä jotain uutta, jota vastaanottaja arvostaa. 

Valmistuttuaan Lahden Muotoiluinstituutista Penna työskenteli mainostoimistossa, jossa hän pääsi tekemään sekä sosiaalista että kaupallista mainontaa. Mieleen ovat jääneet ammattijärjestön lakko ja Ekokemin käynnistys.

Freelancerina hän on luonut pitkäaikaiset asiakassuhteet mm. useisiin huonekaluyrityksiin, Väestöliittoon ja Lahden kulttuuriorganisaatioihin. Äitiyspakkauksessa oli monena vuonna Pennan kuvittama vauvakirja.

– Väestöliiton projekteissa kuvituksen tarkoitus on auttaa keskustelemaan tärkeistä ja vaikeista asioista kuten lapsen vammasta tai isän ja äidin kielletyistä tunteista.

Tuotemainonnassa Penna usein johtaa prosessia kuvaussuunnittelusta tekstiin ja typografiaan. Graafisen muotoilijan ja yhteistyökuvaajan tavoite on tällöin selvä.

– Me näytämme sen, mikä tuotteessa on hienoa ja miten se erottuu toisista. Osassa tuotteista korostuu toiminnallisuus ja käyttö, toisissa muotoilijan luoma henki tai käyttäjäkunta.

Haastattelu on aiemmin julkaistu Muotoilijakuvia-kirjassa. Tämä on haastattelu 18/25. Markus Henttosen kuvat ovat nähtävissä myös hänen nettisivullaan.



Ei kommentteja: