Kirjailija Khaled
Hosseini on kuvannut lapsuutensa kotimaata Afganistania tavalla, joka
tuntuu kiinnostavan länsimaisia lukijoita. Leijapoika
ja Tuhat loistavaa aurinkoa ovat kestosuosikkeja myös Suomessa niin
kouluissa, blogeissa kuin lukupiireissäkin.
Ensimmäisessä romaanissa teoksen kokija on mieheksi kasvava
poika, toinen kuvaa naisen asemaa vahvojen henkilötarinoiden kautta. Kirjojen
Afganistan on väkivaltainen ja epätasa-arvoinen, mutta niissä muistetaan myös
maan vuosituhantisen kulttuurin kauniit puolet.
Ja vuoret kaikuivat -teoksessa Afganistan ja etenkin
sen pääkaupunki Kabul on enää vain yksi tapahtumaympäristöistä. Teos koostuu
toisiinsa liittyvistä tarinoista, joista osa saattaa kummuta 15-vuotiaana
Afganistanin jättäneen Hosseinin taustasta. Sillä erotuksella, että diplomaatin
lapsi pääsi pakoon poliittista sekasortoa Yhdysvaltoihin perheensä kanssa.
Romaanin päähenkilöistä suurin osa revitään irti juuriltaan
yksin, ilman perhettä tai aina edes muistoa taustoistaan. Joku pääsee länteen
tai parempaan asemaan kotimaassaan, toinen tuhoutuu.
On myös heitä, jotka matkustavat toiseen suuntaan ja
löytävät avustustyöstä Kabulissa tarkoituksen elämälleen. Lähtijät ovat
rohkeita ja pelkureita, pettureita ja hyväntekijöitä, mutta jokaisella on aukko
elämässään. Väkivalta ei näissä tarinoissa vyöry päälle enempää kuin muut
yksilön, perheen tai yhteiskunnan kipukohdat.
Teos lähtee liikkeelle tarinasta, jota isä kertoo pienelle
tyttärelleen, Parille, ja tämän isoveljelle, Abdullahille. Tarinassa isä joutuu
antamaan yhden lapsistaan pois säästääkseen koko kylän vaaralliselta hirviöltä.
Seuraavana aamuna isä, Pari ja Abdullah lähtevät kävellen vuoristokylästä
Kabuliin, jossa veli tajuaa joutuvansa luopumaan rakkaasta pikkusiskostaan. Rutiköyhän
maalaisperheen tytöstä tulee hyvinvoivan pariskunnan lapsi suureen kaupunkitaloon.
Pisimpään seurataan talon isännän, herra Wahdatin, ja
palvelijan, Nabin, suhdetta. Nabi on vastuussa pienen Parin elämän
ensimmäisestä isosta käännekohdasta ja yrittää paikata asiaa hoitamalla ensin
halvaantunutta isäntäänsä ja myöhemmin antamalla perimänsä talon kansainvälisen
avustusjärjestön käyttöön.
Monet kirjan kauneimmista kohtauksista tapahtuvat talossa,
joka kukoistaa ja rapistuu asukkaidensa mukana ja lopulta luovuttaa salaisuuksiaan
myös ulkopuolisille. Lähes elävänä se on selvä vastakohta uusrikkaan
huumekauppiaan luksushuvilalle, jossa miehen lapsi ja vaimo ovat käytännössä vankeina.
Hosseini kuvaa vahvasti etenkin vanhan sivistyneistön elämää
ja elinympäristöä, jonka piiristä hänkin on lähtöisin. Ilmaisu laimenee, kun
henkilöt muuttavat Eurooppaan tai Yhdysvaltoihin, vaikka kirjailija itse on
elänyt suurimman osan elämästään USA:ssa.
Selvästi kirjailija on kuitenkin jo matkalla pois
Afganistanista, jonka kuvaamiseen hän kertoo jo hieman väsyneensä kahden
edellisen kirjansa aikana. Se näkyy.
Parasta kirjassa ovat monet syvästi inhimilliset
romaanihenkilöt, joista moni paikkaa tyhjyyttään hoitamalla muita. Lukemattomine
sivuhenkilöineen ja -juonineen romaani muistuttaa ajoittain itämaista
satukokoelmaa, jossa aina uudet vastoinkäymiset ja ihmeet odottavat seuraavan
vuoren takana. Kieli tukee kauniisti melankolisia tarinoita, mistä kiitos myös
suomentaja Katariina Kailalle.
Välillä kirjailijalla tuntuu olevan kova kiire tiivistää
vuosikymmenten tapahtumat luetteloksi, jotta tarinassa päästään taas eteenpäin.
Yllättäen teos loppuu lähes onnellisesti.
Ina Ruokolainen
Khaled Hosseini
Ja vuoret kaikuivat
Suom. Katariina Kaila
Otava 2013, 411 s.
Kirja-arvio on julkaistu 9.6. Savon Sanomissa ja 10.6. Keskisuomalaisessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti