Venla Hiidensalo ei olisi voinut kirjoittaa Mediahuora-esikoisteostaan
ajankohtaisempaan aikaan. Mediamarkkinoilla käydään raakaa
eloonjäämiskamppailua, jossa yhä suurempi osa lehtitaloista valitsee
strategiakseen kohusisällöt ja avustajien kyykyttämisen torpparisopimuksilla.
Hiidensalo (s. 1975) tuntee alan, sillä hän on vuosia
elättänyt itsensä lehtiin kirjoittavana freelancerina. Kirja onkin noteerattu
isosti jo mm. ammattijärjestölehti Journalistissa ja Helsingin Sanomissa, joista
jälkimmäinen suvaitsi jopa omaa freelancersopimustaan kritisoivat mielipiteet
kirjailijan haastattelun yhteydessä.
Samasta aihepiiristä kirjoitti tosin jo
toimittaja-kirjailija Pauliina Susi 2010 julkaistussa Nostalgia-teoksessa, joka
kirjallisista ansioistaan huolimatta jäi yllättävän vähälle huomiolle.
Mediahuoran päähenkilö Maria Vartiainen on Hiidensalon
kaltainen vapaa toimittaja, joka yrittää tulla toimeen mahdottomassa
tilanteessa. Hän on juttutykki, joka haistaa kiinnostavat ilmiöt ja etenkin
ihmiset niiden takaa.
Kun toimituspäällikkö pyytää – käytännössä käskee – free lähtee
haastattelemaan narkkaria, yksinhuoltajaa, maajussiohjelman sinkkua eli ketä
tahansa, josta voi löytää sensaatioksi jalostettavan särön.
Palkkioksi Maria saa juuri niin vähän rahaa ja niin paljon
epävarmuutta, että hänen on pakko hyväksyä myös jokainen uusi keikkatarjous. On
lähdettävä illalla ja viikonloppuna, vaikka kotona oireilee varhaisteini
minuuttipuurolautastensa ja vanhempien kaipuunsa kanssa.
Marian vastapuoli on toimituspäällikkö Jorma Tikka, joka
uskoo tekevänsä suurta journalismia ostamalla avustajilta jutut ja kuvat
mahdollisimman halvalla ja sopimuksilla, jotka vievät tekijöiltä oikeudet omaan
materiaaliinsa. Hän editoi tekstit raflaavasti ja nauttii pienestä vallastaan,
jota hän käyttää lasitalon yläkerroksissa, kaukana todellisuudesta.
Tikka edustaa kirjan pahaa, mutta hyvin ei käy Mariankaan
periaatteiden. Hän käyttää hyväksi ensin tuttaviaan ja ystäviään, lopulta myös
poikansa katoamista. Kun tarpeeksi venyttää moraalia, muuttuu huoraksi.
Mediahuora liioittelee, tyypittelee ja vetää mutkat
suoriksi. Se kertoo todellisuutta vahvasti muistuttavasta työelämästä ja
julkisuudesta mustan huumorin ja irvokkaan koukuttavien mediatekstien keinoin.
Ihailen Hiidensalon tapaa leikitellä vaaralla, johon
jokainen haastateltavakin antautuu. Muistuttaako keskimääräinen lehtijuttu
kohdettaan vähemmän vai enemmän kuin Maria Vartiainen häntä itseään?
Lukijan
kannattaa silti aina muistaa, että romaanin henkilöt ja tapahtumat ovat
keksittyjä, kun journalismin pitäisi edes pyrkiä kuvaamaan todellisuutta.
Teoksen kaunokirjalliset ansiot rajoittuvat hyviin
havaintoihin ja sujuvasti etenevään tarinaan. Marian syöksykierteen ja
heräämisen kuvaukseen olisi riittänyt sata sivua vähemmän, kun samankaltaisista
juttukeikoista olisi maltettu karsia ylimääräiset pois. Kielikin on kovin
tasapaksua.
Lukekaa silti! Media on läsnä kaikkialla, joten kirjan
aihepiiri kiinnostaa varmasti muitakin kuin sen ammattilaisia. Pahimmassa
tapauksessa kaikki tekijänoikeuksista elävät luovan työn tekijät huomaavat
pian, että joku muu omistaa heidän henkisen perintönsä ja saa vääristellä sitä
mielin määrin.
Ina Ruokolainen
Kirjat
Venla Hiidensalo
Mediahuora
Otava 2012, 411 s.
Arvio on julkaistu Savon Sanomissa ja Keskisuomalaisessa 20.3.2011.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti