Ainakaan suomalaisilla lehtimarkkinoilla ei näytä siltä, että aikakauslehtien tarvitsisi pohtia asemaansa verkon aikakaudella. Mutta mitä lehtihyllyissä sitten tarjotaan ja niistä todennäköisesti myös ostetaan: sisustus-, puutarha-, hää-, perhe-, matka-, kunto- ja lifestyle-lehtiä. Yleisaikakauslehdillä on vaikeampaa.
Amerikkalainen Online Journalism Review on tarttunut aiheeseen Mark Glaserin artikkelissa Future of magazines: Net could empower readers ilmiöön haastattelemalla muutamia verkon ja aikakauslehdistön asiantuntijoita.
Useimmat haastatelluista uskovat edelleen aikakauslehden vahvuuksiin: hyvään paperiin ja mahdollisuuteen mennä kylpyyn tai kaivautua sohvannurkkaan julkaisun kanssa. Ihan päätä pensaaseen ei silti piiloteta. Mm. Magazine Publishers of Americaa edustava Nina Link seuraa tarkasti ilmoitusdollareiden tietä milloin verkkoon, milloin aikakauslehtiin: "Our magazines have some wonderful content-rich Web sites that serve as powerful brand extensions of the core product and advertisers have taken notice. Already, we estimate that these sites generate hundreds of millions of advertising dollars a year. We see the online world as a bright opportunity rather than a dark threat."
Osa amerikkalaisista aikakauslehdistä, mm. Newsweek, tarjoaa verkossa paljon sellaista sisältöä, jota ei painetusta lehdestä löydy. Uutisten nopea vaihtuvuus ei näytä olevan yhtä tärkeää kuin sanomalehtien verkkosivuilla, mutta muuten syyt verkossa oloon ovat samat. Maineikkailla blogikolumnisteilla, podcasting-mahdollisuuksilla ja verkkoreportaaseilla halutaan luoda yhteisö, joka sitoo lukijat lehteensä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti