perjantaina, syyskuuta 08, 2006
Korjattu linkki
Verkkokalastajassa pohdin tällä kertaa The Observerin listaa www-sivuista, jotka ovat muuttaneet maailmaa. Vaan tietenkin Journalistin verkossa julkaisemassa jutussa on perässä väärä linkki. Oikea artikkeli löytyy täältä.
tiistaina, elokuuta 15, 2006
Ihmisten pitäisi lopettaa valitus ja...
Olisikohan Lahden tapahtumajärjestäjien eliitti lukenut ajatuksiani kaupungitapahtumista. ESS:n uutisen mukaan ihmisten pitäisi lopettaa valitus ja lähteä mukaan tapahtumiin. Eilisessä radiohaastattelussa keskustelun järjestäjien edustaja Virpi Hurri vielä visioi, että torille pitäisi saada lisää elämää. Eiväthän esimerkiksi Salpausselän kisat ole mitään, jos ne näkyvät ja kuuluvat "vain" mäkimontussa, jonne on peräti kilometrin matka keskustasta. Torille pitää päästä hiihtämään.
perjantaina, elokuuta 11, 2006
Verkkokommentointi jatkuu
Journalistikin on näköjään saanut verkkolehtensä päivitettyä ilmestymispäivänä. Jatkan Verkkokalastajana vielä ainakin tämän vuoden loppuun.
keskiviikkona, elokuuta 09, 2006
Pieni mediatapahtuma
Joskus sattuu ja tapahtuu ihan ikkunan alla. Tänä kesänä liiankin kanssa, sillä Lahden torilla on järjestetty valitettavan monta ns. kaupunkifestivaalia, joiden perimmäinen tarkoitus tuntuu olevan juottaa ihmiset humalaan, tuottaa mahdollisimman paljon desibelejä naapurien iloksi ja turvata vielä meluisia ja roskaavia jonoja läheiselle grillikioskille. Täytyy tosin myöntää, että kioskin aamuneljän jonot ovat harvemmin rasittaneet yhtä paljon kuin torilla järjestetyt karaokekisat. Mutta silti kioski sai tänä aamuna lähteä, tiedä sitten mistä syystä. Jos olisin grilliruuan ystävä, kauhistuisin kyllä kioskin alta löytynyttä roskavuorta. Rotilla on varmaan ollut mukavat oltavat.
En ole vielä varma, herättikö tämä mediatapahtuma Verkkomaisterin yli puolen vuoden horroksesta. Ajattelin kuitenkin kommentoida pieniä ja vähän suurempia uutisia aina välillä, kun ne sopivasti sattuvat kohdalle.
Loppuviikosta muuten alkaa taas yksi keskustafestivaali, Lahden Jazztori. Se on sieltä siedettävimmästä päästä, sillä osa yleisöstä menee paikalle jopa kuuntelemaan musiikkia. Lisäksi kunnollinen teltta takaa sen, että musiikin tarpeessa pitää ostaa lippu eikä ohjelmisto selviä pelkästään avaamalla ikkuna.
Joo, tiedän olevani niuhottava keskusta-asuja, joka ei sallisi muiden nauttivan sykkivästä kaupunkikeskustasta. Minulla on vain vähän erilainen käsitys siitä, mitä hauskanpito voisi olla (jopa pikkutunneilla), jotta se tuntuisi mukavalta myös seuraavana aamuna. Kolme neljä viikkoa jatkuvaa möykkää, virtsaa, mäyräkoirankuoria, lasinsiruja ja hoippuvia lähimmäisiä omalla etupihalla pilaisi varmaan monen muunkin kesäloman.
En ole vielä varma, herättikö tämä mediatapahtuma Verkkomaisterin yli puolen vuoden horroksesta. Ajattelin kuitenkin kommentoida pieniä ja vähän suurempia uutisia aina välillä, kun ne sopivasti sattuvat kohdalle.
Loppuviikosta muuten alkaa taas yksi keskustafestivaali, Lahden Jazztori. Se on sieltä siedettävimmästä päästä, sillä osa yleisöstä menee paikalle jopa kuuntelemaan musiikkia. Lisäksi kunnollinen teltta takaa sen, että musiikin tarpeessa pitää ostaa lippu eikä ohjelmisto selviä pelkästään avaamalla ikkuna.
Joo, tiedän olevani niuhottava keskusta-asuja, joka ei sallisi muiden nauttivan sykkivästä kaupunkikeskustasta. Minulla on vain vähän erilainen käsitys siitä, mitä hauskanpito voisi olla (jopa pikkutunneilla), jotta se tuntuisi mukavalta myös seuraavana aamuna. Kolme neljä viikkoa jatkuvaa möykkää, virtsaa, mäyräkoirankuoria, lasinsiruja ja hoippuvia lähimmäisiä omalla etupihalla pilaisi varmaan monen muunkin kesäloman.
sunnuntaina, tammikuuta 22, 2006
Tekstariterroria
Päätin olla sotkeutumatta presidentinvaalijournalismiin, enkä tee sitä nytkään. Sen sijaan tänään täyttyi mitta yksityisenä kansalaisena, joka joutuu alistumaan ei-toivotulle vaalipropagandalle.
Yksi ja toinenkin etäinen tuttava on kaivanut esiin matkapuhelinnumeroni ja aktivoitunut edistämään oman ehdokkaansa asiaa. Raivostuttavinta on tekstarien "humoristinen" sävy. Jostain kumman syystä en vain ilahdu kehotuksista säästää Arajärvi toiseltakin kuuden vuoden linnatuomiolta.
Toistaiseksi olen saanut tekstareita vain Niinistön kannattajilta, mutta en epäile, etteikö roskapostitusta osattaisi työväenliikkeen toisellakin reunalla. Ehkei ihan kampanjatoimistoissa asti, mutta aktiviteettia tuntuu nyt olevan kentällä riesaksi asti. Hei, eikö teille kukaan ole kertonut, että ns. huumoriviesteillä on myös vihaajansa!
Ihan vain tiedoksi kaikille nykyisille, entisille ja tuleville tuttaville, työtovereille ja ystäville: jokainen kotirauhaani häiritsevä vaalipropagandatekstari pudottaa jatkossa kymmenellä prosenttiyksiköllä mahdollisuuksia saada minua ollenkaan vaalihuoneistoon viikon kuluttua. Todennäköisyysprosentti on tipahtanut jo alle viidenkymmenen.
Yksi ja toinenkin etäinen tuttava on kaivanut esiin matkapuhelinnumeroni ja aktivoitunut edistämään oman ehdokkaansa asiaa. Raivostuttavinta on tekstarien "humoristinen" sävy. Jostain kumman syystä en vain ilahdu kehotuksista säästää Arajärvi toiseltakin kuuden vuoden linnatuomiolta.
Toistaiseksi olen saanut tekstareita vain Niinistön kannattajilta, mutta en epäile, etteikö roskapostitusta osattaisi työväenliikkeen toisellakin reunalla. Ehkei ihan kampanjatoimistoissa asti, mutta aktiviteettia tuntuu nyt olevan kentällä riesaksi asti. Hei, eikö teille kukaan ole kertonut, että ns. huumoriviesteillä on myös vihaajansa!
Ihan vain tiedoksi kaikille nykyisille, entisille ja tuleville tuttaville, työtovereille ja ystäville: jokainen kotirauhaani häiritsevä vaalipropagandatekstari pudottaa jatkossa kymmenellä prosenttiyksiköllä mahdollisuuksia saada minua ollenkaan vaalihuoneistoon viikon kuluttua. Todennäköisyysprosentti on tipahtanut jo alle viidenkymmenen.
perjantaina, tammikuuta 13, 2006
Verkkoapajilla Journalistissa
Vuoden alusta uudistunut Journalisti ilmestyy tänään ensimmäistä kertaa - tosin uudistus ei vielä näy verkossa. Lehdessä on useita uusia palstoja ja avustajia. Tästä lähtien joka toisessa numerossa ilmestyvä takasivun Verkkokalastaja on yksi tekosyy sille, että Verkkomaisteri on ollut hiljaa alkuvuoden. Verkon journalistisista ilmiöistä olen edelleen kiinnostunut, mutta puhtia ei ole riittänyt bloginpitoon "oikeiden" töiden ohella.
Verkkomaisteri kuitenkin jatkaa ainakin niin kauan kuin Journalistin verkkoversiossa ei ole kommentointimahdollisuutta, eikä Verkkokalastaja välttämättä heti edes näy verkossa. Tänne saa ehdottaa aiheita ja kommentoida paperilehdessä ilmestyvää palstaa.
Journalistissa on säilynyt myös jotain hyväksi havaittua vanhaa. Yksi on Jakobstads Tidningin kulttuuritoimittajan ja Otis kulturbloggin pitäjän, Henrik Othmanin, kolumni, jossa hän tällä kertaa puuttuu taisteluun blogosfäärin vallasta otsikolla Medborgarjournalistik. Kannattaa lukea.
Verkkomaisteri kuitenkin jatkaa ainakin niin kauan kuin Journalistin verkkoversiossa ei ole kommentointimahdollisuutta, eikä Verkkokalastaja välttämättä heti edes näy verkossa. Tänne saa ehdottaa aiheita ja kommentoida paperilehdessä ilmestyvää palstaa.
Journalistissa on säilynyt myös jotain hyväksi havaittua vanhaa. Yksi on Jakobstads Tidningin kulttuuritoimittajan ja Otis kulturbloggin pitäjän, Henrik Othmanin, kolumni, jossa hän tällä kertaa puuttuu taisteluun blogosfäärin vallasta otsikolla Medborgarjournalistik. Kannattaa lukea.
tiistaina, joulukuuta 27, 2005
Hyvä joulu toi Dylanin
Lisäkseni ainakin Media=blogi toivoi joululta "vanhanaikaisia" huveja eli hyviä kirjoja ja muuta luettavaa. Kiitos samoin, ja jotain sainkin, vähintäänkin mielenkiintoisia tekstejä. Tuli Anna-Leena Härkösen Loppuunkäsitelty, jonka moni muukin on todennyt tärkeäksi muttei kovin kaunokirjallisesti ansiokkaaksi teokseksi. Perinteinen joululahja oli Arno Forsiuksen historiallinen artikkeli, joka tällä kertaa käsitteli almanakan valistuskirjoituksia. Matti Salon ja Ilari E. Sääksjärven tietokirja Andeilta Amazoniaan taas liippaa läheltä antajia, suvun sademetsätutkijoita. Vilhelmiina Mäkelän kotiseutukirja Pläsitorilta liikekaupunkiin taas kertoo Lempäälän historiaa sen verran läheltä, että sieltä löytyy lasten mummun, isomummun ja muutaman muun sukulaisen kuva ja tekstiä vuosikymmenten takaisesta elämästä Lopen kartanossa. Joulua vihaava isosisko sai lisäksi Saksassa vaihto-oppilasvuotta viettävältä pikkusiskolta Dietmar Bittrichin Das Weihnachtshasser Buchin eli Joulunvihaajan kirjan.
Suurin kulttuurielämys oli kuitenkin Martin Scorsesen Bob Dylan -dokumentti No direction home, jonka ensimmäisen osan MTV3 esitti joulupäivän iltana myöhään. Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin Matti Ripatti tämän päivän Hesarin Kanavalla-kolumnissaan; Ripatin mielestä jo ensimmäisen kahden tunnin perusteella elokuvaa voi pitää mestarillisena. Se oli monikerroksellinen ja -merkityksellinen teos, joka päähenkilön persoonan siivellä kertoo paljon mielenkiintoista esittämänsä ajan hengestä, musiikista, Yhdysvalloista ja kulttuuri-ihmisistä.
Siitä on aikaa, kun viimeksi olen kuunnellut Dylania, mutta taidanpa kaivaa vanhat vinyylimme pikaisesti esille. Ja tietysti odotan innolla myös huomenillalla esitettävää toista osaa.
Suurin kulttuurielämys oli kuitenkin Martin Scorsesen Bob Dylan -dokumentti No direction home, jonka ensimmäisen osan MTV3 esitti joulupäivän iltana myöhään. Olen ehdottomasti samaa mieltä kuin Matti Ripatti tämän päivän Hesarin Kanavalla-kolumnissaan; Ripatin mielestä jo ensimmäisen kahden tunnin perusteella elokuvaa voi pitää mestarillisena. Se oli monikerroksellinen ja -merkityksellinen teos, joka päähenkilön persoonan siivellä kertoo paljon mielenkiintoista esittämänsä ajan hengestä, musiikista, Yhdysvalloista ja kulttuuri-ihmisistä.
Siitä on aikaa, kun viimeksi olen kuunnellut Dylania, mutta taidanpa kaivaa vanhat vinyylimme pikaisesti esille. Ja tietysti odotan innolla myös huomenillalla esitettävää toista osaa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)