Moni karjalaisia sukujuuria kantava suuntaa tänäkin vuonna kesäretkelle joko itärajan taakse tai entisen kotikunnan kesäjuhliin. Muistelu maistuu jo nuoremmillekin sukupolville.
Hyvän esimerkin tarjoaa kirjailija Anna Kortelaisen kokoama Avojaloin – 20 tositarinaa Karjalan
Kannakselta, joka syventää Etelä-Karjalan museon ja taidemuseon näyttelykokonaisuutta.
Ensi tammikuulle asti auki olevaa näyttelyä en
ole nähnyt, mutta artikkelikokoelma toimii ilmankin, omana teoksenaan.
Kokoelman kirjoittajat ovat pääosin taitavia
sanankäyttäjiä kuten kirjailijat Eeva
Kilpi ja Laila Hirvisaari ja
tutkijat Teemu Keskisarja, Heikki Ylikangas ja Hannu Takala. Osa hyvienkin
kirjoittajien artikkeleista olisi silti kaivannut tiukempaa käsittelyä, jotta
ilmiöt ja ihmiset pääsisivät oikeuksiinsa.
Kohteiksi on valittu riittävän erilaisia ja
kiinnostavia ihmisiä, joiden vaiheet antavat käsityksen elämästä rajan pinnassa
1900-luvun alussa. Osa heistä oli aikansa ja alueensa julkisuuden henkilöitä.
Vielä tärkeämpiä ovat hyvät tositarinat, kertovat ne sitten taiteilijan
lapsenlikasta, nunnasta tai salakuljettajasta.
Huimaa on lukea viipurilaisesta
kauppaneuvoksesta Harry Wahlista, jolle arvoviuluista ja puun jalostamisesta
niiden raaka-aineeksi tuli kaiken ylittävä intohimo. Eläkkeellä oleva
toimittaja Martti Backman osaa
tiivistää reiluun kymmeneen sivuun uskomattomat käänteet miehen elämästä ja tämän
Stradivarius-kokoelman kohtalosta.
Elämyksiä tarjoavat myös Kortelaisen
kirjoittamat muotokuvat taiteilija Hugo Simbergin perheen pikkupiiasta Hilma Ylä-Outisesta
tai kangaskauppias Milla Grönroosista (os. von Sweygberg). Nuorena kuollut
Hilma on jäänyt elämään Niemenlautan huvilalla otetuissa Simbergin valokuvissa,
”Veiperin” kangasliikkeen sitkeä omistaja harjoitti Viipurissa ja muillakin
Karjalan paikkakunnilla vuosikymmeniä menestyvää liiketoimintaa.
Mieleen jäävät myös Kortelaisen tekstit
kahdesta vuoden 1918 sodan merkitsemästä taiteilijasta, joista punaisten
puolella taistellut kuvataiteilija Wäinö Kunnas selvisi vain hyvällä onnella ja
suhteilla teloitukselta. Viipuriin töihin muuttanut pohjalainen säveltäjä Toivo
Kuula sen sijaan pääsi hengestään viinanhuuruisissa jääkärien voitonjuhlissa.
Viipurissa syntyneen Hirvisaaren ja Hiitolan
evakon Kilven kirjeet toisilleen eroavat muista teksteistä intiimin
jutustelevalla tyylillään. Uskon, että moni kirjailijoiden ihailija olisi
toivonut vielä enemmän Kilven tekstin tyyppistä pohdintaa muistista ja
muistoista: ”Muistelin, että rinteessä oli lähde tai kaivo, josta perheemme oli
aina juonut lipillä vettä pitkää rinnettä noustessamme – vai uneksinko vain?
Ei, en uneksinut, minä muistin! Rinteessä oli nytkin kaivo ja lippi. Ja minä
join siitä niin kuin aina lapsena. Raija otti siitä kuvankin.”
Miten karjalaisuus välittyy teoksesta muuten
kuin sen kautta, että Karjalankannas on menetetty ja isovanhempien talonpaikat
metsittyneet?
Raja on aina läsnä: on kauppaa, salakuljetusta,
kulttuurien, kielten ja uskontojen kohtaamisia ja itänaapurin uhkaa. Ja
vastapainona sitä ihan tavallista elämää, jonka keskellä ei osata aavistaa
tulevaa menetystä.
Ina Ruokolainen
Anna Kortelainen (toim.)
Avojaloin. 20 tositarinaa Karjalan Kannakselta.
Gummerus 2015, 283 s.
Arvio on julkaistu Keskisuomalaisessa 8.7.2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti