Kuva: Lahden kaupunginmuseo |
Ympäristötaiteilija Kaisa Salmi, 44, on performansseissaan jakanut
kukkia ohikulkijoille ja silittänyt ihmisiä päiväunille keskellä katua.
Seuraavaksi hän haluaa kerätä Lahteen 22 000 ihmistä kertaamaan vuoden
1918 tapahtumia.
Viime vuoden aikana helsinkiläinen Salmi on niellyt itkua monta kertaa lukiessaan
historiaa, joka on hänen yhteisöllisen Fellmanin
pelto -performanssinsa pohjana.
95 vuotta sitten, huhtikuussa 1918, elettiin sisällissodan loppuhetkiä.
Voitolle päässeet valkoiset saartoivat ja keräsivät vangiksi yli 20 000
punaista sodan suurimmalle vankileirille Lahteen. Osa teloitettiin
pikaoikeudenkäyntien jälkeen, mutta vielä enemmän vankeja menehtyi sairauksiin
ja nälkään epäinhimillisissä olosuhteissa.
– Historiasta löytyvät tarinat ovat hirveän raskaita.
Leirillä ei ollut vain punasotilaita vaan kokonaisia perheitä, nuoria ja
lapsia. Vaikka jotkut pääsivät saartorenkaasta karkuun ja kokoomaleiri oli
pystyssä vain vähän aikaa, paikalla ehti tapahtua todellinen massamurha.
Taiteilijan tulee käydä läpi sekä tosiasiat että tunteet,
sillä hän uskoo tekevänsä jotain, joka on merkityksellistä myös muille.
Tavoitteena on kerätä leiriläisten verran porukkaa 28.4. Fellmanin puistoon aivan Lahden
keskustaan, jossa leiri sijaitsi.
Jos paikalle todella saadaan 22 000 ihmistä, teos on
myös kansainvälisesti huomattavan suuri.
Symbolisella luvulla on merkityksensä,
mutta taiteilija ei aio pettyä pienempäänkään ihmismäärään. Teoksen perimmäinen
tarkoitus on etsiä yhteisöllistä tunnetta, joka auttaa osallistujia
käsittelemään suhdetta vaikeisiin asioihin historiassa.
– Jonkinlaista sovitusta ja puhdistusta tässä etsitään.
Toivon, että paikalle tulevat ihmiset voivat saavuttaa sen turvassa, yhdessä
muiden kanssa.
Kaisa Salmi on nyt toistakymmentä vuotta tehnyt päätyökseen
taidetta, joka elää vain hetken tilassa ja sen jälkeen taltioituu kuviin,
filmille ja osallistujien muistoihin. Fellmanin pellosta valmistuvan
videotaltioinnin ensi-ilta on syksyllä Lahden
taidemuseossa.
Fyysinen ilmaisu kosketuksineen on pysynyt tärkeänä
taiteilijalle, jolle kroppa oli tärkeä väline teatterivuosina. Omien taideteosten
rinnalla hän on tehnyt edelleen valaistuksia ja lavastuksia tanssiteoksiin.
Liike on läsnä myös Fellmanin pellossa, johon koreografi Hanna Brotherus rakentaa koreografian. Ihmisiä
ei ohjata tanssimaan, mutta osallistujien toivotaan kokevan yhteisöllisyyttä
kääntäessään päätään samaan suuntaan tai nostaessaan käsiä ylös yhtä aikaa.
– Kaikki pystyvät tekemään pienieleiset ja helpot liikkeet,
jotka ovat isona massana hienon näköisiä videossa. Liikkeen kautta myös sisältö
syvenee.
Teoksen apuohjaajina toimii 120 ihmistä, jotka valitaan
vapaaehtoisista. Sama määrä valkoisia yritti hallita valtavaa väkijoukkoa 1918 leirillä.
Kaisa Salmi on törmännyt suomalaiseen vaikenemisen muuriin
kiinnostuttuaan vuoden 1918 tapahtumista. Omilta sukulaisilta muistoja on
tippunut vain vähän.
– Tiedän, että isoisäni on pakotettu punaisten puolella
ampumaan saksalaisten junaa Hyvinkäällä. Äitini puolen suvussa on ollut
valkoisia, mutta hän ei ole kertonut mitään. Kun ihmiset polvesta toiseen
kantavat mukanaan näitä hirveitä juttuja, jotenkin se varmasti jää sisälle.
Vaikka Fellmanin pelto kertoo punaisen kansanosan
tragediasta, taiteilija ei katso tapahtumia vain yhdeltä kannalta. Teoksessa
käytetään johdonmukaisesti sanaa sisällissota, joka on neutraalimpi kuin monien
yhä käyttämät nimitykset punakapina, veljessota, vapaussota tai kansalaissota.
– Koen olevani pinkki, jotain punaisten ja valkoisten
väliltä. Toivon – ja tiedänkin – että mukaan tulee myös valkoisten jälkeläisiä.
Olen joiltain ihmisiltä saanut myös heidän keräämiään sukuhistorioita.
Yhteisöllisen teoksen suunnittelu- ja valmisteluvaiheeseen
kuuluu paljon ryhmätyötä ja siten tärkeitä kohtaamisia. Yksi niistä osui aivan
alkuvaiheeseen, kun taiteilija kysyi Lahden kaupunginpuutarhurilta, miten
puisto kestää teoksen.
– Hän sanoi hyvin kauniisti, että koska tästä
sisällissodasta on jäänyt meidän sieluumme jälkiä, tietenkin myös tapahtumasta
jää nurmikkoon jälkiä, mutta se kuuluu asiaan.
Perinteinen taideyleisö mielletään usein keski-ikäisiksi
naisiksi, mutta Kaisa on performansseissaan kohdannut monen ikäisiä. Fellmanin
pellon hän toivoo saavan liikkeelle myös nuoret, joita 1918 sota kosketti
erityisen raskaasti.
Kaisa tuo mukaan omat 11- ja 5-vuotiaat lapsensa, joille hän
aikoo ennalta kertoa joitain perusasioita.
– Kerron, että sillä paikalla oli vankileiri, jonne koottiin
paljon ihmisiä reiluksi viikoksi sisällissodan lopussa. Sanon myös, että teokseen
kuuluu yhteinen tanssi, jolla muistelemme sitä historiaa. Lapsille on hyvä
kertoa totuus, mutta mielestäni tämän verran riittää.
Teksti on osa artikkelista, joka on julkaistu 5.4. ilmestyneessä Lapsen Maailma -lehdessä 4/2013.
Haluatko
osallistua Kaisa Salmen performanssiin? Lisätietoja ja ilmoittautumiset Lahden kaupunginmuseon sivulla ja Facebookissa. Ilmoittautumislomakkeen suora linkki.
Tapahtuman suojelija on presidentti Tarja Halonen ja sen kummina toimii mm. oikeushammaslääkäri Helena Ranta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti